Tuesday, November 11, 2008

matlamat kita..dan hidup kita..


Dalam satu sesi tazkirah, seorang adik bertanya kepada kakaknya, "akak, macam mana kalau kita ada suka kat seorang lelaki..salah ke? cane nk buat yek?". Kakak tersenyum, n kemudian dia menjawab, " apapun, cuba adik tny blik pada diri adik2, apakah matlamat kita hidup kt dunia ni? bukankah untuk mencari keredhaan Allah; mardhatillah? jadi..cba adik check balik, rasa2 apa y adik buat or apa y adik nak buat tu adakah mendekatkn adik kpd redha Allah atau sebaliknya?"
Saya yang sekadar mendengar berfikir panjang bila dgr kata2 kakak..

Saya pernah bermonolog dan berjanji kpd diri sendiri. Dalam usia muda ni, saya hanya ada dua pilihan dalam hidup saya:

1) untuk mencari erti hidup yang sebenar..mengenali diri sendiri & mengenali Pencipta diri ini dengan lebih mendalam...menjadi seorang manusia yang hidup n berfikir ttg hidup
ATAU
2) menikmati hidup remaja muda saya..yang best dan enjoy..seperti yg dipertontonkn dlm crite2 muda mudi; KAMI,dunia baru, one three hills, gossip girls, dan y sewaktu dgnnya.. kenal benda baru cuba benda baru..semuanya yang fulfil my desire for enjoyment. Bila dah 'besar' skit, baru seriously fikir ttg hidup, ttg akhirat...

Dan saya telah memilih yang pertama. sebab, saya x mampu nak tanggung malu. malu pada sape? pd Allah n pada diri sendiri.. setelah 20 tahun hidup, baru skrg nk mengenali Allah..stlh 20thun nikmati hidup, baru sekarang kenal erti hidup...kadang2 sy tny blik pd diri, kalau saya tangguhkn smpi umur 40thn bru nk kenal Allah, bru nk kenal matlamat hidup...sy x tahu mcmmana nk jawab pd Allah ttg masa2 muda sy nti..malu pd Allah, Dia bagi kita peluang hidup slm 40 thn utk menjadi hambaNya, tp kita sia2kn..kita jadi hamba kpd nafsu sdri..

Bak kata si kakak di awal cerita, segala yang berlaku dlm diri kita, tanyalah balik pd diri..apakah matlamat hidup kita..
dalam usia muda ni, macam2 pancaroba yang datang.Ramai sahabat2 saya yang dah asyik melayan perasaan cinta..ada pula yang saban hari 'bercinta' dengan cerita korea, cerita jepun, game online, arashi, etc.. ok, mmg sy juga pernah terleka dgn kebest-an cerita2 jepun dan sengkatan dgnnya, tapi fikirkanlah kembali, apakah semua perbuatan ini mendekatkn kita kpd redha Allah?? kenapa sekadar mengaku di mulut nak mencari redha Allah, tapi hakikatnya perbuatan kita tewas dgn suara nafsu?

sememangnya, hidup ni memerlukan banyak muhasabah diri..alhamdulillah, mungkin sedikit sbyk surronding kita boleh mengubah kita, boleh menyedarkn kita.. saya 'terpukul' bila melihat seorang sahabat sy y ckup excellent dlm study, n dia tidak berhenti setakat itu..kesungguhan dia dlm menuntut ilmu agama, spend masa dgn belajar ttg agama..dia x ada masa utk dibuang dengan kelekaan dunia..walhal dia gunakan kebijaksanaan yang Allah beri utk menuntut ilmu; agama dan akhirat. sy 'terpukul'..itu cara orang yang excellent belajar, kita ni mcm mana pula? sudahlah kebolehan tu kurang, masih nk malas2? nti di depan Allah bkan ilmu medic y akn ditanya...tapi ttg amalan kita, ttg agama kita..




jadi, tepuk dada tanyalah kembali iman masing2..dalam mengharungi hidup ni, apakah sebenarnya hidup kita benar2 menghala ke redha Allah? atau kita sekadar mengaku di mulut, bersujud di dalam solat..tapi hakikatnya Allah itu semakin jauh dari hati...
ingatlah, di hari akhirat nti, usia muda ini akan di tanya oleh Allah; bagaimana kita gunakannya.
apakah ia akan membantu kita pada waktu itu? saya sendiri kadang2 rasa malu, "takkanlah aku nk jawab didepan Allah nti di waktu muda saya suka berkepit dgn bf sy, hari mgu g tgk wayang sama2, tiap minggu pulun tgk cite korea.."

sama2 kita mengkoreksi diri..tanyalah kembali pada diri, apakah matlamat hidup anda??


TERCAPAIKAH MATLAMAT ITU?

No comments:

Post a Comment