Thursday, June 30, 2011

pantas diriku menjadi diri yang baru

belek-belek folder2 lama.
terjumpa puisi lama, ditulis pada tanggal hari jadi yang entah ke berapa.
Apa yang pasti, puisi ini bersalut nada semangat nan baru.
Tanda suatu kelahiran yang baru,
suatu jiwa yang membara, bagaikan batu bata kental dibakar dan dibentuk.
terima kasih Tuhan, thabatkan aku.
Usah cicirkan aku kembali pada jiwa silamku yang luluh.

pantas diriku ini menjadi diri yang baru

berlari-lari mencapai awan biru

hari ini aku dewasa

mimpiku usai sudah berbicara

lihat dunia, aku tanam suatu jiwa

hari ini ruh bisa bersuara


pantas diriku ini memperkasa jiwa nan baru

tuhan, leburkan aku dimedan ini akhirnya nanti


dewasa ertinya berbisa

akal melihat dan bercerita

hari ini bukan lagi sebagai orang suruhan

bukan lagi dibawah pautan tangan yang memikul

hari ini aku yang berbicara. aku yang bersuara


melodi ini, aku yang lantunkan

aku gemersikkan

pantas kulentur jiwa yang baru

biar tenang meniup ruh baru

tafsirku kini matang pada umbinya

biar sejenak aku memilih caraku sendiri


tarbiyah

pada kamu kuhirup kehidupan baru

tidak lagi kutermenung di dalam lena yang jauh

derap langkah melaju, tak mahu lagi tersadung

kerana janjiNya, tiadalah rela hati ini berpisah

jiwa baru ini

impi dan nekad ingin bertemu Tuhan dengan kegirangan

Tuhan, saksikanlah

bantulah!

biar aku redah kalau sakit, mahupun rawan

janji jiwa baru ini

impikan syurga di akhir penantian


hari ini

pantas aku menjadi diri yang baru

selamat hari lahir

buat diriku yang baru.

No comments:

Post a Comment