Thursday, June 23, 2011

anak-anak yang bergembira

bismillah arrahman arrahim..
lama tidak menulis.
Di ketika puisi ini ditulis, berbondong-bondong lagi kerja yang perlu dilunaskan.
Namun seketika aku mecuri waktu,
melakarkan sebuah puisi buat kamu. kalau kamu tahu n sedar puisi ini utk kamu.
hayati.



anak-anak baru mengenal bahagia
menggila ke sana sini mencari cerita
cerita bahagia,
menghibur dunia yang seketika

aku jauh melihat kamu bergembira
adik, aku tahu terpalit pahit disebalik wajah itu
kulontar rimbun rasaku,
jauh disudut hati
aku berdoa kau dicekalkan hati

anak-anak baru mengenal dunia
sayang kau dewasa mengenal pekung derita
syukurlah, walau membungkam kau melafaznya
ada sinar Tuhan simbolikkan dari kaca mata kita
kau jangan terus hampa
pulang,
pada Dia akan termakbul segala doa

maka apa lagi yang kau azamkan
apa lagi yang engkau kejarkan?
adik-adik yang baru mengenal tirai kehidupan
hayati, hiruplah
buat bekalan kehidupan
pesanan aku hanyalah ucapan
andai kau utuh bersamanya,
aku pasti kau akan bahagia
pada diriNya, kau jadikan sandaran
denganNya dan hanya Dia, Alghafur ArRahim..

panjatkan doamu,
ubati sendumu,
solatmu
zikirmu
pegang! amal!

adik-adikku,
aku jauh
namun aku dekat didalam doamu
membesarlah kamu
dewasalah kamu
dengan taqwa dan iman

aku butuh memikirkan dunia kamu yang penuh pancaroba
penuh riang ria
penuh fatamorgana
khalayan dunia ternyata memabukkan!
bagai ectasy untuk kamu ubatkan luka silam

ini pesan aku,
buat kamu anak-anak yang bakal dewasa
jalan hidup terasa panjang
ada duka yang perlu dirasa
ada bahagia yang menduga
bukankah kita merasai jalan yang sama?
pekikan yang sama
jeritan yang sama

aku mahu kau tahu,
kita semua
pasti mampu bangkit semula!
pasti mampu hebat belaka!
tak perlu bahagia mencari kasih sayang terlarang atau apa sahaja!
kita masih ada kita bersama,
susah senang, aku ambil tahu dan cakna
dan paling penting
TUHAN ITU ADA BERSAMA KAMU DI MANA2.


No comments:

Post a Comment